sunnuntai 25. huhtikuuta 2010

Palvelualojen viimeaikaiset kehityspiirteet

Palvelualoilla on viime aikoina puhaltaneet uudet tuulet. Kauppojen aukioloajat ovat vapautuneet, mikä tarkoittaa sitä, että kaupat saavat itse päättää kellonajat ja päivät, milloin ovat auki. Tämä on kuluttajien kannalta hyvä asia, koska ruokaa ja muita hyödykkeitä saa nykyään melkein milloin vaan. Mutta kauppiaille tämä uudistus toi varmasti lisää harmaita hiuksia. On mietittävä tarkkaan, millaiset aukioloajat omassa kaupassa on, ja mikä on kannattavinta. 

Arvonlisäverouudistus toi kaivattua alennusta elintarvikkeisiin. Elintarvikkeiden alv laski 17 prosentista 12 %. Laki muuttui ravintola-alalla niin, että mukaan ostetut tuotteet ovat halvempia kuin paikan päällä syödyt. Mielestäni tämä systeemi ei ole kannattavaa yrityksille. Esimerkkinä, jos lapsiperhe menee pikaruokaravintolaan syömään ja syövät paikanpäällä, on hyvin todennäköistä, että he ostavat ruokailun jälkeen jälkiruokaa. Mutta jos he ottavat ruokansa mukaan, ei ravintolalla ole enää mahdollisuuksia saada lisätuottoa, ellei perhe ole tilannut jälkiruokaa mukaansa.

Viimeaikoina on ollut nähtävissä huikeaa kilpailua asiakkaista. Tämä näkyy selkeästi esimerkiksi matkapuhelinliittymien myynnissä. Joka puolella näkyy huikeita tarjouksia, joilla houkutellaan asiakkaita.

Valitettavaa on, että nykyaikana palveluyritykset ovat mukana kovassa kilpailussa, joten kaikesta pitää karsia. Tämä näkyy etenkin henkilökunnan minimoimisessa, jolloin saadaan aikaan tuottoa tehokkaasti. Työvuoroissa olevan henkilökunnan määrä on niin pieni, että tästä kärsii niin työntekijät kuin asiakkaatkin. Syntyy pitkiä jonoja, ja henkilökunta on pahalla päällä.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti